Open Data Challenge: Campingturisme og kollegial delekørsel tog trofæerne

  • Nyheder

To måneders workshops, idéudvikling og dataudforskning kulminerede i fredags på Dokk1 i Aarhus da ti udvalgte finalister dystede om hvem, der skulle tage 2×50.000kr. med hjem til videreudvikling af deres koncept

Fredag d. 22. november sluttede Open Data Challenge 2019 af med et brag med ti imponerende pitches af turisme- og mobilitetsløsninger baseret på åbne data. Op til finalen havde deltagerne arbejdet intenst på at løse udfordringer med mobilitet og turisme i Business Region Aarhus ved hjælp af åbne offentlige data. De 12 østjyske kommuner stillede hertil medarbejdere til rådighed til sparring om relevante udfordringer og om hvilke data, der enten var åbne eller evt. kunne åbnes.

Finalisterne pitchede deres koncepter for en tydeligt begejstret jury bestående af seniorprojektleder for Den Regionale Datahub Lise Søderberg, techjournalist og podcaster Anders Høeg Nissen, sekretariatsleder af OS2 Rasmus Frey, founder af eachthing og vinder af Iværksætterprisen i Aarhus 2019 Sven Philipsen og chef for Teknologisk Instituts innovationscenter Lene Grønning. Juryen lagde vægt på hvor højt et niveau løsningerne havde nået. Der var dog rimelig klar enighed om vinderne.

Overblik for autocamperturister gennem data

Vinderen af turismeudfordringen blev Pintrip, en app til autocamperturister, der som supplement til en eksisterende bog skal gøre ferien nemmere for turister i den voksende autocamperindustri. Ved at samle åbne data om bl.a. hundeskove, vandreruter og tømmestationer fra Vejdirektoratet skaber den overblik over hvad man fx kan lave på ferien og hvor man kan komme af med gråt og sort vand, og kan forhåbentligt dermed også forlænge turisternes ophold i Østjylland og Danmark.

Stifteren Henriette Rask har nemlig undersøgt behovet hos målgruppen, der ofte kommer pga. naturen, at 50% har hund og at de i snit lægger en del penge i løbet af deres besøg. Derudover førte Henriette Rasks søgen efter relevant data til dialog med Vejdirektoratet om tømmestationer, som mundede ud l at disse data blev åbnet.

”Indrømmet, jeg var skeptisk og tænkte “er [open data] ikke alt for teknisk?”. Men Open Data Challenge gik netop ud på, at få åbne data til at give mening og skabe værdi for helt almindelige mennesker. Så når vi introducerer Pintrip Guide sæson 2020 til marts bliver det med data, som vi med ihærdighed har skaffet og gjort anvendelig for dig, mig og andre “helt almindelige” mennesker. Open data er fremover en fast del af Pintrip ApS,” fortæller Henriette Rask.

Datakoordineret samkørsel til arbejde

I mobilitetsudfordringen vandt CoGo udviklet af Kaskade. Det er en professionel delekørselsapp, som har til formål at afhjælpe trængsel ved pendling. Ved hjælp af åbne CVR-data om virksomheders adresser og data om realtidstrafik skal appen understøtte pendlerdelekørsel til arbejde, hvor brugere kan finde samkørsel med enten kollegaer eller medarbejdere fra nærlæggende virksomheder.

CoGo sigter dermed mod at løse en af de helt konkrete udfordringer i Business Region Aarhus, nemlig den pressede pendlertrafik, der forårsager lang køtid og forurening især morgen og eftermiddag. I modsætning til andre delekørselsapps lægger den vægt på professionalitet og punktlighed, bl.a. ved at muliggøre faste kørselsaftaler. Bag CoGo står de fire Digital Design-studerende Sylvester Schelde Andersen, Mikael Korsholm Poulsen, Michael Halstrøm Jensen og Marcus Due Jensen.

”Det har overrasket os, hvor meget man faktisk kan nå på kun 2 måneder og hvor virkelighedsnært et forløb det har været. Vi har fået øjnene op for nogle problemstillinger, som vi ikke vidste eksisterede før,” fortæller Sylvester Schelde Andersen.

Inspiration til hvad der kan deles

Som Pintrip viser, har kvalificeret åbning af mere data gennem dialog været en af de primære formål med Open Data Challenge, som er arrangeret i samarbejde mellem Business Region Aarhus og Partnerskabet for åbne offentlige data (KL, Erhvervsstyrelsen, Danske Regioner og Open Data DK). Undervejs er andre data også blevet åbnet, bl.a. fiskepladser i Aarhus Kommune.

Som bekendt er det nemlig ofte er de gode eksempler, der driver motivationen for åbne data – Derfor er det også meget værdifuldt at høre om de gode historier, der findes derude. Lise Søderberg, der med Den Regionale Datahub bl.a. står bag den meget omtalte datadrevne prototype ”det geniale lyskryds”, understreger også denne pointe:

”Jo flere konkrete eksempler vi får på datadrevne løsninger, jo større forståelse og motivation skabes der for, at flere kommuner begynder at arbejde med data og indser nødvendigheden af at dele data – med kommuner, det offentlige og markedet.”

Håb om videreføring af koncepter

De to vindere tager hver 50.000 kr. med hjem til at videreudvikling af deres koncepter. Alle 10 finalister modtager desuden tilbuddet om et tre måneders mentorforløb fra Teknologisk Institut, som også faciliterede challengen. Har du selv en løsning, der bruger åbne data, er du meget velkommen til at sende en beskrivelse til info@opendata.dk.

De resterende 8 finalister ses her:

Turisme

  • MoveMe: Formålet med denne app, er at sprede turister ud ved at guide dem hen hvor der ikke i forvejen er trængsel. Det gør den ved at anbefale turistdestinationer ud fra interesser, budget og hvordan man kommer derhen baseret på åbne data.
  • Personalized Quest: Denne “Tinder for rejseplanlægning” sparer turisten tid ved at gøre det muligt hurtigt at swipe interesser og finde frem til relevante kulturtilbud.
  • Local Xplor: Denne løsning giver mulighed for at oprette og melde sig på guidede eller selvguidede ruter, og viser bl.a. aktiviteter afhængigt af vejret vha. data fra bl.a Udinaturen og Kulturdatabasen.

Mobilitet

  • TravelIt: Denne løsning skal motivere folk til at bruge kollektiv trafik ved at kombinere åbne data fra DSB, gomore m.m. med realtidsdata, parkering, trafiktællinger, SDFE m.m. for at skabe overblik over hvad der er hurtigst og billigst.
  • Ta’ Cyklen: En app, der gamify’er cykling i hverdagen bl.a. ved at vise hvor meget CO2 og tid i kø der spares, som så kan sammenlignes med andre. Den bygges bl.a. på åbne trafikdata.
  • Denoa Green City: Detaljerede profiler og miljøanalyser af trafikken, der skabes på en lang række data om nummerpladescanninger, luftforurening i byrummet, energidata fra Energinet m.fl.
  • WeCab: En deletaxitjeneste der benytter data om adresser og taxaholdepladser, og som især retter sig mod sikker og fleksibel hjemtransport i nattelivet.
  • Easy Trip: Samler forskellige kollektiv transport muligheder ved at hente data fra forskellige kilder, bl.a. DSB, Flixbus, Gomore mm.