De seneste blogindlæg fra Open Data DK
Blog

Konkurrence: Lav en kultur-app

Hvordan kan man sætte bibliografiske data, adfærdsdata, brugerskabte data, data fra sociale medier osv. i spil, så de skaber ny værdi for biblioteksbrugerne? Det er spørgsmålet i konkurrencen om den bedste nye applikation oven på kulturdata.

Så har du en god idé til en app, som formidler kultur på en sjov, ny eller bedre måde, glæder DBC - Dansk Bibliotekscenter - sig til at modtage dit forslag på dbc@dbc.dk!

Vinderen kåres til Data Science Day på DBC torsdag den 14. januar 2016. Ud over prisoverrækkelsen vil der være spændende keynotes, demo af de bedste idéer samt selvfølgelig forfriskninger og godt selskab.

Beskrivelse af opgaven
Opgaven er at udvikle (prototypen til) en applikation, der formidler biblioteksdata eller sætter kulturdata i spil på en måde, der er relevant for biblioteksbrugere. Formålet er at skabe ny kulturformidling og bedre brugeroplevelser for bibliotekernes nuværende og/eller potentielle brugere.

Kulturdata kan være offentlige data og andre data fra biblioteker (herunder DBC’s data), data fra museer og arkiver, uddannelsesinstitutioner og medier: registreringer, statistik, geodata, adfærdsdata, ratings, anmeldelser og så videre.

Deltagere
Konkurrencen afholdes af DBC, er åben for alle* og henvender sig til udviklere i kultursektoren, informationsspecialister, små virksomheder, it-studerende og alle andre, som interesserer sig for kulturdata og kan programmere og udvikle apps.

Præmier
De tre bedste apps kåres ved Data Science Day torsdag den 14. januar 2016, og præmieres med henholdsvis:

  • 1. præmie: 80.000 kr.
  • 2. præmie: 15.000 kr.
  • 3. præmie 5.000 kr.

Sådan deltager du
Dit forslag skal som minimum bestå af en beskrivelse af projektet (1-5 sider) og visualisering i form af design-mockup, wireframes, flowdiagram el.lign. Du kan også indsende Android-applikationer, iPhone-applikationer, links til løsninger mv.

Konkurrencebidrag sendes via mail til dbc@dbc.dk.

I emnefeltet skal der stå: Konkurrence om data science-app.

Appen skal være på dansk, og projektbeskrivelsen skal være på dansk eller engelsk. Det skal derudover specificeres, hvilke datakilder der er anvendt i applikationen. Hvis et konkurrencebidrag har indgået i en anden sammenhæng, skal dette angives ved indsendelsen.

Alle rettigheder for indsendt materiale tilhører afsenderen. I forbindelse med prisoverrækkelsen får DBC brugsret til 1. præmievinderens bidrag.

På opensource.dbc.dk stiller DBC kildekode og API fra vores udvikling til rådighed, som interesserede kan udvikle op imod. Der vil i løbet af september blive tilføjet mere indhold på sitet. Man er velkommen til at kontakte os, hvis man vil udvikle op imod data, der ikke ligger der allerede. Find inspiration til projekter på DBC's it-afdelings legeplads, labs.dbc.dk.
 

Deadline for indsendelse af bidrag til konkurrencen er tirsdag d. 1. december 2015 kl. 12.

Procedure for bedømmelse
Efter konkurrencens deadline vil et dommerpanel udvælge tre finalister, som får direkte besked. Den endelige vinder kåres til Data Science Day på DBC torsdag den 14. januar 2016.

Panelet vil lægge vægt på, at appen:

  • er realiserbar
  • skaber værdi for biblioteker og/eller (eksisterende /potentielle) biblioteksbrugere
  • er brugervenlig og visuelt appellerende
  • bruger data fra kultur- og uddannelsesområdet
  • er på dansk
  • kan bruges af DBC efter endt konkurrence.

Dommerpanelet består af:

Christian Igel, professor, Datalogisk Institut, Københavns Universitet
Bjarne Kjæer Agersbøl, professor, DTU og leder af DTU Compute
Glenn Leervad-Bjørn, sekretariatschef, Danskernes Digitale Bibliotek
Madeleine Saunte, strategikonsulent, DBC
Bo Weymann, chefstrateg, DBC
Piet Seiden, it-direktør, DBC.

Kontakt
Spørgsmål kan rettes til chefstrateg i DBC:

Bo Weymann
Tlf: 21 25 52 88
bow@dbc.dk

NB: Konkurrencen er oprettet af DBC. Open Data DK har ikke anpart i konkurrencen.