De seneste blogindlæg fra Open Data DK
Blog

Hackathon udvikler turismen med åbne data

Platforme, der inspirerer turisten til at bidrage til lokalsamfundet, eller apps til at finde skjulte forlystelser. Deltagerne ved hackathonet Open Tourism Days d. 5.-7. maj var fulde af ideer til, hvordan åbne data kan bruges til at løse turismebranchens udfordringer. 

Forslag til forlystelser, der passer til vejret og dine interesser og ønsker, og som giver dig netop den information, du skal bruge. Det er noget af det, som vinderkonceptet ”RideCopenhagen” fra hackathonet Open Tourism Days tilbyder cykelturisterne i København. Både studerende og folk fra erhvervslivet mødtes på hackathonet, der var arrangeret af Wonderful Copenhagen og Open Data DK, og som fandt sted på Enigmamuseet i København den 5.-7. maj i år.

Åbne data personaliserer markedsføringen
Nutidens turister forventer netop oplevelser, der er tilpasset deres individuelle interesser og ønsker. Det mener udviklingschef ved Wonderful Copenhagen, Signe Jungersted, og hun tilføjer, at åbne data i den sammenhæng giver turismebranchen mulighed for at forstå turisterne:

"De åbne data kan hjælpe os med at komme tættere på den enkelte turist og få en bedre forståelse for, hvordan turisterne bevæger sig, og hvordan de oplever. I Wonderful Copenhagen er vi derfor netop i gang med at fokusere på, hvordan vi kan bruge åbne data til konkret forretningsudvikling. Mange er allerede i gang med at arbejde med egne data, men det er lukkede mikrokosmos. Det er vigtigt, at bruge data i en større sammenhæng og det kræver fælles åbne data.”, fortæller Signe Jungersted.

Inspirerende ideer og personlige kompetencer
Et andet koncept, der skilte sig ud, var ”Enligthened Aalborg”. Konceptet er et enkelt system til vejrinformation, hvor lysstave skifter farve, når vejret vil forandre sig inden for de næste par timer. Samtidig guider systemet folk hen til de attraktioner, der passer til vejret. Konceptet var et blandt de 9, som grupperne præsenterede for en jury søndag. Også de grupper, der ikke vandt nogen priser med deres koncepter, fik noget med sig fra weekenden:

”Jeg kan lide konceptet med at møde nye mennesker fra forskelige baggrunde og sammen skabe noget nyt og spændende. Weekenden udvikler én personligt og giver både projektledelses- og iværksættererfaring med at løse problemer og samle folk om det samme mål,” sagde deltageren Kiril Kirov, der til dagligt arbejder som business developer.

Udvalgte koncepter fra Open Tourism Days vil blive beskrevet i inspirationsmateriale, som vil blive tilgængeligt i juni. Derudover vil vinderkonceptet blive præsenteret ved Open Data DK’s generalforsamling den 30. maj og på konferencerne “Tomorrow’s Urban Travel” og ”Integrating Tourism and Business: New Directions and Trends” hos hhv. Wonderful Copenhagen og VisitAalborg.

FAKTA om Open Tourism Days

  • Blev afholdt d. 5-7. maj i samarbejde mellem Open Data DK og Wonderful Copenhagen
  • 9 grupper deltog og konceptet ”RideCopenhagen” vandt førstepræmien på Open Tourism Days
  • Fredag blev deltagerne præsenteret for udfordringer fra VisitAarhus, VisitAalborg, VisitDenmark, Wonderful Copenhagen og Frederiksberg Kommune
  • Grupperne fik assistance af mentorer fra Delta, Balder, Seismonaut, Horten, Welearn, Cope, Alexandra Instituttet og LuggageHero.
  • Juryen bestod af kompetente medlemmer fra Dansk Kyst- og Naturturisme, IT-Universitetet, Københavns Kommune, Seismonaut, KL, MeetDenmark og Aalborg Universitet
  • What The Fuck-prisen gik til ”Enligthened Aalborg”s overraskende løsning